Hogyan ismerik meg a babák a társas világot?

2019.10.28.

A Babalabor kiemelt célja a társas megismerés folyamatainak feltárása. Vajon a fejlődés során miképp kezdik el a babák megérteni az őket körülvevő társas világot?

Hogyan értik meg a kisgyermekek, hogy kikre milyen szabályok vonatkoznak?

 

Hétköznapjaink során számos közösség tagjai vagyunk. Gyakori, hogy bizonyos szavak, szokások eltérő jelentéssel bírnak egy adott közösségen kívül és belül. Jelen, 3-4 éves gyermekeknek szóló kutatásunkban arra keressük a választ, vajon ebben a korban a gyermekek már érzékenyek-e azon határokra, amelyeken belül és kívül bizonyos gesztusok, kérések másként értelmezhetőek. A játék során két kolléganőnk játszik együtt a résztvevő kisgyermekkel, illetve ismert tárgyakkal. A játékok egy részében olyan szabályok vannak, amelyek során a használt tárgypárok a kulturális tudásunk részét képezik (például, hogy a kulcs nyitja a lakatot), míg másik részükben új, a helyszínen kitalált helyzet jön létre (például, hogy a kulcs jelen esetben egy kiskanál, amelynek segítségével mindenféle innivalót lehet összekeverni egy csészében). A játék során az egyik kísérletvezető folyamatosan jelen van, míg a másikuk bizonyos helyzetekben megfigyeli a játékokat, más helyzetekben viszont kimegy a szobából. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy amikor a második kísérletvezető leül az asztalhoz, és játékot kezdeményez, vajon a gyermekek figyelembe veszik-e azt, hogy a helyszínen kitalált játékot látta-e vagy sem, amikor segítségüket kéri egy hiányzó tárgy megtalálásában. (2019 ősz)

 

Te is úgy értetted, ahogyan én?

 

Az elmúlt években számos olyan kísérleti eredmény látott napvilágot, amelyek magas szintű kognitív funkciók rendkívül korai meglétére utalnak. Ilyen például mások vélekedéseinek megértése (más néven tudatelmélet), ami már akár 7 hónapos korban, illetve a szavak jelentésének feldolgozását jelző, N400 nevű agyhullám, ami már 9 hónapos korban megjelenik. Jelen kutatásunkban, amely során egy bábszínházi előadás közben egy speciális műszerrel a babák agya által termelt rendkívül gyenge elektromos jeleket mérjük, arra vagyunk kíváncsiak, hogy vajon milyen kapcsolat állhat fent a nyelv és a tudatelmélet fejlődése között között. Előzetes kísérleti eredményeink arra utalnak, hogy akár már 14 hónapos babáknál is olyan agytevékenység jelenik meg, amely arra utal, mintha egy, a jelenlétükben lévő másik személy szempontjából is feldolgoznák a beszédet, és észre veszik, ha beszélgető partnerük félreérthetett valamit. Noha az eredmények rendkívül ígéretesek, további alapos vizsgálatokat igényelnek – ezek a kutatások folynak most is. (2019 ősz)

 

Hogyan tanulunk meg érvelni?

 

Mindennapjaink során egy fontos és sokszor használt készségünk, hogy viselkedésünket képesek vagyunk megindokolni társaink felé, továbbá ez együtt jár azzal is, hogy felismerjük azokat a helyzeteket, amelyekben erre szükségünk van: például, a társunk nem tud valamit, ami fontos lehet. Olyan egyszerű helyzetekre is gondolhatunk, mikor mondjuk a barátunk vaníliás pudingot kért, mi viszont csokisat hoztunk a boltból, és a csokipuding láttán, esetleg azt hihetné, hogy nem figyeltünk rá kellőképpen. Ilyenkor el tudjuk neki mondani, hogy az már elfogyott, amiről ő nem tudhat, tehát a beszéd megjelenésével ez egyre könnyebbé válik, mivel egyszerűen csak elmondhatjuk, hogy mit miért tettünk. Kutatásunkban arra vagyunk kíváncsiak, hogy a beszéd megjelenése előtt is képesek-e már a viselkedésük megindoklására a gyerekek. Ennek kiderítésére 18 hónapos és 3,5-4 éves gyermekeket vizsgálunk. Egy egyszerű játékos helyzetben a gyermekek megtudják, hogy két paraván mögött két kis dobozban kétféle étel van. Ezután megtudják, hogy az egyik vizsgálatvezető a két étel közül melyiket szereti és melyiket nem. Miután ő eszik a kedveltből, és megbizonyosodik róla, hogy még mindkét dobozban van étel, elhagyja a szobát. Az ezt követő események során egy másik vizsgálatvezető elfogyaszt némi ételt. Ekkor kétféle helyzet állhat elő: vagy marad az első személy által kedvelt ételből, vagy csak abból, amit nem kedvelt. Az első személy ekkor visszatér, és kér még nasit a gyermektől. Kutatásunk során arra vagyunk kíváncsiak, hogy ebben a helyzetben vajon a gyermekek képesek-e a viselkedésük megindoklására már ebben az életkorban is. (2019 ősz)

Kapcsolat

ELTE Babalabor
1064 Budapest,
Izabella utca 46.
(+36) 30 806 3000/5654

elte.babalabor@gmail.com