Tudatelmélet

2019.10.28.

Miképp kezdik el a gyerekek megérteni, hogy más-más emberek eltérő tudással rendelkezhetnek, mint ők maguk? Az, hogy képesek vagyunk mások vélekedéseire, szándékaira, tudástartalmára következtetni, hogyan segít minket mások viselkedésének megértésében, vagy akár a társakkal való sikeres együttműködésben?  

Hogyan értik meg a kisgyermekek, hogy kikre milyen szabályok vonatkoznak?

 

Hétköznapjaink során számos közösség tagjai vagyunk. Gyakori, hogy bizonyos szavak, szokások eltérő jelentéssel bírnak egy adott közösségen kívül és belül. Jelen, 3-4 éves gyermekeknek szóló kutatásunkban arra keressük a választ, vajon ebben a korban a gyermekek már érzékenyek-e azon határokra, amelyeken belül és kívül bizonyos gesztusok, kérések másként értelmezhetőek. A játék során két kolléganőnk játszik együtt a résztvevő kisgyermekkel, illetve ismert tárgyakkal. A játékok egy részében olyan szabályok vannak, amelyek során a használt tárgypárok a kulturális tudásunk részét képezik (például, hogy a kulcs nyitja a lakatot), míg másik részükben új, a helyszínen kitalált helyzet jön létre (például, hogy a kulcs jelen esetben egy kiskanál, amelynek segítségével mindenféle innivalót lehet összekeverni egy csészében). A játék során az egyik kísérletvezető folyamatosan jelen van, míg a másikuk bizonyos helyzetekben megfigyeli a játékokat, más helyzetekben viszont kimegy a szobából. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy amikor a második kísérletvezető leül az asztalhoz, és játékot kezdeményez, vajon a gyermekek figyelembe veszik-e azt, hogy a helyszínen kitalált játékot látta-e vagy sem, amikor segítségüket kéri egy hiányzó tárgy megtalálásában. (2019 ősz)

 

Te is úgy értetted, ahogyan én?

 

Az elmúlt években számos olyan kísérleti eredmény látott napvilágot, amelyek magas szintű kognitív funkciók rendkívül korai meglétére utalnak. Ilyen például mások vélekedéseinek megértése (más néven tudatelmélet), ami már akár 7 hónapos korban, illetve a szavak jelentésének feldolgozását jelző, N400 nevű agyhullám, ami már 9 hónapos korban megjelenik. Jelen kutatásunkban, amely során egy bábszínházi előadás közben egy speciális műszerrel a babák agya által termelt rendkívül gyenge elektromos jeleket mérjük, arra vagyunk kíváncsiak, hogy vajon milyen kapcsolat állhat fent a nyelv, illetve a tudatelmélet fejlődése között között. Előzetes kísérleti eredményeink arra utalnak, hogy akár már 14 hónapos babáknál is olyan agytevékenység jelenik meg, amely arra utal, mintha egy, a jelenlétükben lévő másik személy szempontjából is feldolgoznák a beszédet, és észre veszik, ha beszélgető partnerük félreérthetett valamit. Noha az eredmények rendkívül ígéretesek, további alapos vizsgálatokat igényelnek – ezek a kutatások folynak most is. (2019 ősz)

Kapcsolat

ELTE Babalabor
1064 Budapest,
Izabella utca 46.
(+36) 30 806 3000/5654

elte.babalabor@gmail.com